۵ دقیقه
علائم-بینی-شکسته

آیا شکستگی بینی فقط با جراحی درمان می شود؟

آنچه می خوانید...

شکستگی بینی در واقع ایجاد ترک روی استخوان بینی است که اغلب روی استخوان پل بینی اتفاق می‌افتد. از علل شایع شکستگی بینی می‌توان به ضربه در هنگام ورزش، افتادن، برخورد با در و دیوار، مشت خوردن به بینی هنگام دعوا و تصادف با وسایل نقلیه که باعث ضربه به صورت ‌شود، اشاره کرد. درد، تورم و کبودی اطراف بینی و زیر چشم از علائم شکستگی بینی محسوب می‌شوند و عواقب آن کج شدن و مشکل هنگام تنفس است. برای درمان بینی شکسته معمولاً احتیاجی به جراحی نیست اما اگر شدت آسیب شدید باشد جراحی شکستگی بینی تنها راه درمان محسوب می‌شود.

چنانچه می خواهید درباره شکستگی بینی اطلاعات جامعی کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید…

علائم بینی شکسته


• درد و ناراحتی به خصوص هنگام لمس بینی
• تورم و التهاب در نواحی اطراف بینی
• خون‌ریزی از بینی
• کبودی اطراف چشم و بینی
• بینی کج و بد فرم
• مشکل در تنفس از طریق بینی
• ترشح مخاط از بینی
• احساس گرفتگی در یکی از دو مجرای بینی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر همراه با جراحت بینی علائم زیر را داشتید، در اسرع وقت به بهترین جراح بینی مراجعه کنید:

  • جراحت سر یا گردن که همراه با سردرد شدید، درد در ناحیه گردن، استفراغ و یا از دست دادن هوشیاری باشد.
  • دشواری در تنفس
  • خون‌ریزی شدید از بینی تا حدی که نمی‌توانید ان را متوقف کنید.
  • تغییر در فرم و ظاهر بینی که مربوط به تورم ناشی از ضربه نمی‌باشد، به طوریکه شکستگی و انحراف در بینی کاملاً واضح می‌باشد.
  • خروج مایع شفاف و آبکی از بینی
شکستگی-بینی

عوارض شکستگی بینی

  • انحراف سپتوم: شکستگی ممکن است باعث انحراف تیغه میانی بینی شود، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دیوار نازکی که بینی شما را به دو قسمت تقسیم می‌کند جابه‌جا شود. در این حالت برای درمان حتماً احتیاج به جراحی می‌باشد.
  • جمع شدن خون: گاهی اوقات لخته‌های خون در بینی شکسته تشکیل می‌شود و شرایطی را ایجاد می‌کند که به آن هماتوم سپتوم می‌گویند. هماتوم می‌تواند باعث گرفتگی یک یا هر دو مجرای بینی شود. این شرایط نیز احتیاج به جراحی فوری دارد تا از آسیب به غضروف جلوگیری کند.
  • شکستگی غضروف: اگر شکستگی ایجاد شده مربوط به یک ضربه محکم باشد مثلاً ناشی از یک تصادف رانندگی ممکن است دچار شکستگی غضروف نیز بشوید. این نوع شکستگی هم احتیاج به جراحی دارد تا جراح هم شکستگی استخوان بینی و هم آسیب‌هایی که به غضروف وارد شده است را ترمیم کند.

درمان شکستگی بینی


اگر دچار شکستگی جزئی شده باشید به طوریکه ظاهر بینی شما کج و بدشکل نشده باشد، نیاز به درمان پزشکی خاصی ندارید، ممکن است پزشک اورژانس به شما توصیه کند که در محل شکستگی برای جلوگیری از التهاب یخ بگذارید و در صورت نیاز مسکن مصرف کنید.


جا انداختن شکستگی‌ها بدون جراحی


اگر استخوان و غضروف بینی شما جابه‌جا شده باشد، ممکن است پزشک بتواند به صورت دستی و بدون نیاز به جراحی آن را برای شما جا بیندازد به شرطی که بیشتر از ۱۴ روز از زمان شکستگی نگذشته باشد. در این حالت پزشک ابتدا با اسپری یا تزریق بینی شما را بی‌حس می‌کند، سپس استخوان‌ها و غضروف‌ها را به حالت اولیه خود باز می گرداند. ممکن است داخل بینی پانسمان‌هایی گذاشته شود یا اینکه خارج بینی برای مدت کوتاهی احتیاج به آتل داشته باشد که معمولاً تا یک هفته باید استقاده شود. همچنین برای جلوگیری از عفونت نیاز به مصرف یه دوره آنتی بیوتیک دارید.

جراحی شکستگی بینی

جراحی-شکستگی-بینی


اگر شکستگی شدید باشد، تعداد محل‌های شکستگی زیاد باشد یا بیشتر از ۱۴ روز از شکستگی گذشته باشد در این شرایط شما نیاز به جراحی دارید. (پس از ۱۴ روز معمولاً استخوان ها در موقعیت جدید خود ثابت می‌شوند و با روش های غیرجراحی نمی توان اقدام به ترمیم آن نمود). اگر شکستگی به تیغه‌ی میانی بینی آسیب رسانده باشد و باعث گرفتگی یا مشکل در تنفس شده باشد، به احتمال زیاد جراحی بینی ترمیمی نیز به شما توصیه می‌شود.
گاهی اوقات به علت تورم و التهاب اطراف بینی ممکن است جراح به شما پیشنهاد کند که دو تا سه ماه صبر نمایید تا تورم‌ها التیام یابد و سپس اقدام به جراحی نمایید. با کم شدن تورم جراح می‌تواند تصویر واضح‌تری از حالت اولیه بینی شما داشته باشد و سپس اقدامات جراحی و ترمیمی را انجام دهد.
جراحی معمولاً با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد. بعد از درمان شکستگی‌ها اگر شما جراحی ترمیمی و زیبایی نیز احتیاج داشته باشید طی همان جلسه انجام خواهد شد، بخیه‌ها همگی داخل بینی زده می‌شود، ممکن است پانسمانی برای جلوگیری از خون‌ریزی داخل بینی قرار داده شود، سپس یک گچ سبک برای کنترل تورم و جلوگیری از ضربه روی بینی قرار داده می‌شود.
بیمار در صورتی که حال عمومی خوبی داشته باشد همان شب می‌تواند به منزل بازگردد، بخیه‌ها چند روز پس از جراحی کشیده می‌شود و گچ نیز تا یک هفته بعد برداشته می‌شود.
مصرف آنتی‌بیوتیک و مسکن تحت نظر پزشک تا چند روز پس از جراحی باید ادامه داشته باشد.

منابع:

https://www.dallasent.com/ent-services/nasal-fractures

https://www.drphilipmiller.com/procedures/nose-surgery/broken-nose-surgery

دکتر پژمان سرشار زاده

دکتر پژمان سرشار زاده

متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن – تخصص در زمینه ی جراحی زیبایی صورت و بینی – گذراندن دوره ی پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصيل سال ١٣٨٦

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *